Schemalägg din egen träning

Istället för att fundera på om du överhuvudtaget ska träna eller inte idag tycker jag att du ska fokusera på om du ska träna på morgonen eller på kvällen istället. Då blir det lättare av!

Och samtidigt kan du passa på att boka in resten av veckans träningspass i din kalender så blir de förmodligen gjorda också.

Tips från coachen 🙂 Puss påre!

 

En ny lite hälsosammare jag är tillbaka!

Hej hej!

Nu är jag tillbaka igen! 🙂 Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla min frånvaro på den här gången men det enklaste är väl helt enkelt att livet kom emellan (igen), en fot opererades och inspirationen rymde iväg men  nu är allt bra igen och mycket har hänt sedan sist.

Den här bloggen kommer fortfarande att handla om skönhet och mitt roliga jobb förstås, eftersom det är ett stort intresse för mig, men från och med nu kommer jag först och främst att skriva om hälsa.

Jag har nämligen börjat plugga till hälsocoach på deltid, en utbildning jag har drömt om att göra under en lång tid och nu äntligen tagit tag i!

Vad det kommer att leda till får jag se efter vägen, just nu njuter jag mest av att få grotta ner mig i allt som är bra och mindre bra för kroppen, knoppen och själen.

Min utbildning, Intergrative nutrionschool, uppmuntrar oss elever att under studietiden testa olika sorters kosthållning för att se hur mat kan påverka hur man mår.

Jag har bestämt för att under det här året testa olika slags dieter för att se tex om min mage blir bättre, hur huden påverkas, om viss mat gör att jag känner mig piggare eller kanske tröttare.

Jag tänker också komma igång bättre med min träning igen nu när jag har haft ett helt år av rehabilitering efter min stora knäoperation förra sommaren och min hallux valgus operation i våras. Målet med träningen är givetvis först och främst att bli starkare och förebygga skador men också (måste erkännas..) ett väldigt ytligt mål att vara i riktigt bra form när jag fyller 40 om ett år 🙂

Hoppas du som har läst min blogg tidigare hänger kvar och hoppas också att du som är ny vill fortsätta titta in här. Du är i alla fall väldigt välkommen in i min värld!

Kram, Teresa

 

Nobelmake upen

Förhoppningsvis satt du hemma i soffan i måndags och hänfört såg vår vackra Kronprinsessa anlända till Nobelfesten.

Kanske kanske tänkte du då, vilken fin make up hon har ikväll 🙂

Jag hoppas nämligen att du gjorde det eftersom det var jag som gjorde den!

Det är en stor ära att få ett sådant förtroende som att lägga make up på vår Kronprinsessa till en av årets mesta uppmärksammade händelser.

Här får du listan på produkterna som jag använde:

Primer: By Terry: Terrybly densiliss primer

Highlighter: MAC strobe cream och By Terry Cellularose Brightening serum

Foundation: By Terry densiliss nr. 7,5 blandat med nr. 8

Concealer: By Terry densiliss

Rougre: By Terry densiliss blush Beach bum

Eyeliner: By Terry mörkbrun waterproof kajal

Ögonskugga: MAC palette 15 warm neutrals och en rosa glitterskugga från MAC´s julkollektion- Shiny pretty shadow, Major win

Mascara: By Terry Twistbrush och MAC extended play

Ögonbryn: MAC brynpenna Brunette

Läppar: MAC lipglass Scarcely seen

 

Hatten av för Ikoo

Igår hade jag en skön dag här hemma. Det gäller att göra det bästa av sjukskrivningen 🙂 Dagen började på gymmet med rehabträning och töjning. Det går ganska bra med knät förutom att alla muskler, senor och leder har stelnat till så rörligheten är ganska dålig.

Jag lägger mycket tid och fokus på att töja, töja, töja och det gör så himla ont men jag har bestämt mig för att bli helt bra. Det bara måste bli så!

Efter gymmet fyllde jag upp ett varmt bad och tvättade samtidigt håret medan badkaret fylldes. Fördelen med att ha både dusch och badkar i badrummet. Efter schamponeringen torkade jag ur det mesta vattnet ur håret och gjorde en hårmask.
Jag har haft Ikoo infusions Thermal treatment wrap hemma ett tag men inte tagit mig tid till att göra den. Nu kom jag på att jag kunde kombinera tiden i masken med ett bad. Superskönt!
Man kan säga att masken är som en sheetmask för håret och själva produkten finns utspridd i den där typ badmössan man sätter på sig.
Jag kan ju inte påstå att jag såg särskilt snygg ut när masken väl var på men det gör man ju inte med en sheetmask heller.
Eftersom jag har väldigt tjockt och långt hår så trodde jag inte att masken skulle sitta så bra på mig men det var inga problem. Jag satte bara ihop håret med en snodd innan jag satte på masken.
Jag måste säga att jag inte kände av värmen direkt, som det står att man ska göra, men det kan ju bero på att jag satt i ett supervarmt bad samtidigt.
Jag lät masken sitta på ca 30 minuter och håret blev absolut mer återfuktat än innan och det luktar väldigt gott.
Det här är nog ingen mask jag kommer att bunkra och använda regelbundet eftersom det är lite pyssel men för den som gillar att lägga en hårmask och sedan gå runt i hemmet eller sätta sig i soffan och kolla på film så är den perfekt!
Eller som en rolig present att ta med när du är bjuden på middag istället för en blomma. Eller på tjejkvällen med din bästa kompis. Garanterat skratt och mjukt hår!
 

Vilket glow!

I lördags morse vaknade jag själv här hemma, båda barnen sov hos en kompis och Daniel var på svensexa.

Jag gick upp, gjorde en kemisk peel på mig själv och la sedan en ny sheetmask som jag aldrig har testat förut och kröp ner i sängen igen. Masken var helt underbar!!

Namnet på masken, EGF, står för Epidermal tillväxtfaktor och är ett ämne som finns i huden men som minskas med ålder. EGF är väldigt anti-age och används inom hudföryngring.

Masken kändes helt otroligt återfuktande och då fanns det ändå massor av produkt kvar i förpackningen så efter att jag hade låtit masken ligga på i 40 minuter vek jag ihop den igen och la ner den i förpackningen för att kunna återanvända den igen dagen efter.

Eftersom jag hade tvättat huden och sedan lagt syra så var ju ansiktet helt rent vilket gör att det går att återanvända sheetmasken igen. Jag hade självklart inte kunnat återanvända den om jag hade gjort dermapen innan.

Efter att min mask hade fått verkat klart i 40 minuter, gick jag upp ur sängen, klädde på mig och gick ner för att äta frukost. På vägen passerade jag en spegel och hajade liksom till när jag såg mig själv. Anledningen var att min hy hade ett sådant glow som jag aldrig tidigare har upplevt. Hel otroligt fint resultat!

Kolla på den här bilden på mig som jag tog då, observera att jag är 38 år, har ingen make up alls och inget filter. Ganska bra faktiskt om jag får säga det själv 🙂

Den mask som jag testade på mig själv heter Clinicare EGF pure mask och den är speciellt anpassad för att vara antiinflammatorisk men innehåller också 1% hyaluronsyra som är väldigt mycket anti-age.

Sist jag hade en dermapenkund så testade jag en annan mask från Clinicare som heter EGF refresh (ser likadan ut men där den här förpackningen är blå är den röd). Kunden älskade verkligen känslan av masken och jag ska själv testa den nästa gång jag gör dermapen på mig själv.

 

Happy food, happy life

De senaste två veckorna har jag, så fort jag fått tillfälle, läst boken Happy food av Niklas Ekstedt och Henrik Ennart.

Få saker intresserar mig mer än sambandet mellan tarmbakterier och vårt mående för tillfället. Alltså rent allmänt kan jag ju säga att kost och träning intresserar mig men just nu ligger tarmbakterierna i topp 🙂

Jag fullkomligen älskar att grotta ner mig i vad olika näringsämnen gör för min kropp. Hur maten jag äter kan påverka hur gammal jag blir, motverka sjukdomar och få min hy att åldras mycket långsammare och dessutom med en glow som kommer inifrån.

I vintras köpte jag boken Charmen med tarmen och sträckläste även den med stor entusiasm.

Jag inser ju att alla inte är lika nördiga som jag men kanske ändå vill ta del av det allra viktigaste inom de här ämnena (det viktigaste enligt mig då alltså…) och därför har jag bestämt mig för att blanda in mer av hälsa här i bloggen.

Det kommer fortsättningsvis också handla mycket om hudvård, make up, hårprodukter och mitt jobb men mycket fokus blir från och med nu även på hälsa och träning.

Den som känner mig och som har följt den här bloggen ett tag vet att jag kämpar med att försöka bli kvitt mitt godisbehov. Jag äter väldigt mycket socker.

Nu har jag (faktiskt sedan jag började läsa Happyfood) lyckats skärpa till mig och den sista veckan åt jag faktiskt bara pyttelite godis. Det var igår när jag hade bjudit min mamma på middag och istället för efterrätt hade jag brutit upp en chokladkaka som vi satte oss i solen på min altan, drack kaffe och åt av. Jag åt fyra rutor, ville ha mycket mer men var stark nog att låta bli. Det var okej. Det får ju inte gå till överdrift.

Häng gärna med mig här om du kanske också kämpar med ett sockerätande som du inte riktigt kan styra över eller bara känner ett allmänt intresse av nya, framförallt, (men även en del gamla) rön inom hälsa.

Köp hem rödbetsjuice så berättar jag om vikten av att dricka det över ett glas lite senare i veckan 🙂

 

SM i make up 2018

Igår var det SM i make up på Hud & kosmetikmässan i Kista.

Jag var med som en av fem jurymedlemmar och bedömde tävlingen. Det var väldigt roligt!

Tävlingen bestod av två moment, det första var 60 minuter för klassisk sotning med eyeliner och röda läppar.

Det andra momentet var 60 minuter fri tolkning av temat Welcome to Valhalla.

Det var väldigt svårt att bedöma eftersom det som den ena tävlande var svag på var hon som stod bredvid stark på och tvärtom så efter det första tävlingsmomentet kändes det lite hopplöst hur vi skulle kunna få fram en etta, tvåa och trea men efter tema-make upen klarnade det för oss och vi visste precis hur vi skulle placera de tävlande.

Anna som vann kommer att få åka till Dusseldorf och representera Sverige i den internationella motsvarigheten till tävlingen. Kul! Hoppas att det kommer att gå jättebra!

 

Ny ögonkräm och serum

Jag har fått hem två till produkter som kompletterar min nya hudvårdsrutin som jag testar nu från Zo skinhealth.

Det är ett C-vitaminserum och en ögonkräm.

Jag gillar verkligen de här produkterna kan jag sammanfatta efter de här veckorna. Min hy är superbra just nu!!

 

Dags att mata fransarna

Åh vad jag har sett fram emot att få testa det här fransserumet!

Igår kväll använde jag det för första gången och ska nu ha det på min fransrad varje kväll och förhoppningsvis se dem bli både längre och tätare.

Och ja, jag vet att jag redan har ganska långa fransar men vem vill inte ha ändå längre? 🙂

Det ska i alla fall bli väldigt spännande!

Lashfood är världens första och enda ecocertifierade ögonfransserum.

Det som händer är att näring tränger ner i fransarnas hårsäckar och stärker hårstrånas tillväxt på cellnivå och resultat ska synas redan efter någon vecka.

Lite dålig tajming kanske att jag just idag ska göra lashlift igen men det kommer nog att bli tydligt ändå får jag hoppas. Om inte annat så kommer det ju tydligt att gå att se skillnad på min förebild som jag tog idag och bilden jag tar när min lashlift har gått ur om några veckor.

 

Periodisk fasta

Det finns en enorm mängd fördelar med att låta magen vila från att ta hand om mat ibland. Under tiden som du inte äter någonting, dvs fastar (alltså inte ger kroppen någonting annat än kalorifria drycker som vatten, te eller kaffe) får kroppens celler en chans att återhämta sig. Enligt många forskare är periodisk fasta det bästa sättet att hålla inflammationer borta från kroppen. En periodisk fasta kan se ut på många sätt, tex 5:2 eller 16:8. Vid det senare alternativet fastar du under 16 timmar av dygnet och äter endast under 8 timmar. Förslagsvis kan du äta ditt sista mål mat klockan 20 på kvällen och sedan fasta fram till kl 12 dagen efter. Fast du lägger självklart upp din fasta precis som du vill, kanske äter du hellre dagens sista mål mat kl 17 och börjar äta igen kl 9 morgonen efter.  Det finns även forskning som visar att periodisk fasta kan hjälpa kroppen att stå emot farliga sjukdomar som cancer, diabetes, hjärt och kärlsjukdomar tex. Genom periodisk fasta bromsas även kroppens åldrande, det finns mycket forskning på djur där de har sett att vissa arter har dubblat sin livslängd genom att låta kroppens organ vila från att ta hand om mat. Förutom alla dessa fantastiska hälsofördelar ökar hjärnan produktionen av sin egen tillväxtfaktor som bildar synapser och bidrar till att hjärnans celler skyddas. Det betyder att du dessutom blir lite mer skärpt och pigg av periodisk fasta.

Kroppen förbränner i första hand glukos (socker) och så länge sådant finns i kroppen väntar kroppen med att börja förbränna fett. Fyller du då på med ny mat, vilket ger kroppen nytt glukos, stannar fettet i godan ro kvar ohotat. Men om kroppen får en chans att förbränna glukoset utan att det sedan kommer ny mat direkt hoppar den istället över till att börja bränna fett istället. Förutom att kroppsfettet synligt minskar (vilket man kan bli glad för om man nu har retat sig på det där fettet) så bidrar även förbränning av kroppsfett att kroppen samtidigt rensar bort gifter, bakterierester och läkemdelsrester som lagras i kroppsfettet.

Så som du förstår finns det verkligen en massa fördelar med periodisk fasta. Och en viktig sak som jag läste någonstans och bestämde mig för att ta till mig är att det är inte farligt att vara hungrig. Drick citronvatten eller häll i dig te och försök stå ut så länge du kan bara även om magen kurrar så att det hörs ut på gatan. Alla fördelar gör det värt mödan.

Jag tror att jag har tipsat om den här boken förut men måste i så fall göra det igen för den är en sådan ögonöppnare och så himla bra och lättläst. Missa inte Foodpharmacy

Sjukskriven som jag fortfarande är blev det idag en hel del häng i solstolen med min bok och en grön god juice. Det gäller att passa på!

Receptet på juicen hittar du HÄR