Jättegod auberginerätt

Här kommer ett hälsosamt och supergott mattips!

Skala en aubergine, skiva den tunt och steka skivorna i lite olivolja och salt.

Lägg sedan skivorna i en ugnssäker form, toppa med en pressad vitlöksklyfta som du sprider ut över auberginen.

Skiva en tomat och lägg över alltihopa och skär sedan en mozzarellaost i skivor som du lägger på toppen av allt.

200 grader i ugnen i 20 minuter. Så gott!

Fortsätt att läsa ”Jättegod auberginerätt”

 

Proteinpankakor i solen

Det här har varit en bra helg!

Både Jack och Stella var iväg på annat så jag och Daniel gick ut och åt middag i fredags kväll, på lördag blev jag bjuden på brunch som en försenad födelsedagspresent av mina vänner och kvällen bjöd på god mat och filmmys i soffan och igår var det så fint väder så vi hade lunchpicknick ute och på kvällen kom brorsan med familj på taco-kväll och firade Jack i efterskott 🙂

Jag testade min nya Onepancake från Fitnesguru.se igår. Det är proteinpankakor som är superenkla att göra och väldigt goda. Du blandar bara pulvret med mjölk eller vatten, skakar ihop det och sen är det bara att steka.

Till det testade vi Protella som är en osötad hasselnötskräm full med proteiner. Den är så himla god! Barnen älskade den också! Nu finns det ingen anledning att äta onyttig Nutella längre (som jag alltid har älskat)

Jag älskar att hitta nyttiga alternativ som inte behöver vara så himla onyttigt jämt!

Vill du testa själv kan du använda rabattkoden teresa20 i Fitnesguru’s webshop så får du 20% rabatt på hela köpet. Bra va?

 

Tracka dina goda vanor! (och de lite mindre bra…)

Här kommer ett tips på en bra app.

Den heter Way of life och kan hjälpa dig med förbättrade livsvanor inom exakt vad som helst! Bra va?

Som du redan vet så kämpar jag med att minska mitt sockerintag radikalt och det går ju lite si så där för det mesta.

Men här om dagen så kom jag på att jag faktiskt hade en ganska lång sockerfri period i mitt liv för nåt år sedan och det var faktiskt mycket tack vare den här appen. Så jag laddade ner den igen.

Det du gör är helt enkelt att tracka om du har ätit socker eller inte varje dag. Inget annat ska fyllas i utan det ska bara klickas i en ruta som antingen gör dagen grön (inget socker den dagen) eller röd (för min del har sockret oftast flödat då eftersom ett mellanting tyvärr inte är min grej)

Jag har satt upp ett mål att de närmsta 10 veckorna ha max en röd dag per vecka.

Här kommer det smarta med den här appen in eftersom för att klara det måste sockerintaget (i mitt fall alltså, kanske kött eller nåt helt annat för någon annan) planeras.

Om jag, när en ny vecka drar igång, vet att jag ska på en middag på fredag kväll och misstänker att det kommer att serveras efterrätt och andra godsaker så vet jag ju att den dagen oundvikligt kommer att bli min röda dag för veckan. Det betyder att jag inte har något annat val än att hålla resten av veckans dagar gröna.

Och råkar det bli två röda dagar en vecka så får helt enkelt veckan efter bli helt grön.

En annan bra sak som jag märkte med mig själv sist när jag använde den här appen var att ofta om jag hamnade i ett läge där jag i normala fall hade ätit godis (typ en skål lösgodis på eftermiddagen på jobbet) så kände jag att ”nej, jag tar inget godis för det är inte värt att göra den här dagen röd” Så bra!

Men Way of life funkar inte bara för sånt du INTE vill göra utan är så klart lika bra för att hålla koll på de saker du vill få gjort typ träning, yoga, städa, fasta, dansa.

Den här gången har jag bara socker inlagt men sist trackade jag yoga också och hade som mål att ha minst tre gröna yogadagar per vecka.

Hoppas den här appen kan hjälpa dig också! Observera att det här inte är ett samarbete på något sätt 🙂

 

Ta hand om mikrobiomet

Sedan jag började med dermapen har min hud blivit så otroligt mycket bättre!

Jag hade inga specifika problem så jag kan inte peka på något direkt resultat typ som att ”den där rynkan är borta” eller den där pigmenteringen” utan det är bara en allmän hudförbättring och ett yngre utseende av huden. Så härligt!

Just nu testar jag ett nytt serum från Lancome,  Advanced Genifique. I vår kropp har vi fler bakterier (mikrobiom) än vad vi har celler. Det är en svindlande tanke! Mikrobiomet finns överallt men framförallt i tarmarna och på huden.

Mikrobiomet är livsviktig för oss så därför behöver vi tänka på att mata våra bakterier. De i mag/tarmkanalen matar du enklast genom att undvika socker och vitt mjöl och äta massor av fiberrika grönsaker.

Bakterierna på huden tar du bäst hand om genom att inte tvätta dig för ofta, inte använda starka rengöringsprodukter och framförallt inget antibakteriellt.

Enligt Lancome innehåller en pipett av Advanced Genifique av pre- och probiotiska fragment.

Jag har testat det i några dagar nu och ser en fin glow i huden. Jag kan dock inte säga om den kommer från serumet, min dermapen i kombination med kemisk peel som jag gjorde förra veckan eller en kombination av de båda 🙂

Fortsätt att läsa ”Ta hand om mikrobiomet”

 

Studiodag

Den här veckan plåtar vi en ny kampanj för Björn Borg.

Kul och skönt att ha en dag i studio idag för imorgon ska vi plåta i en lägenhet och onsdag/torsdag ska vi vara utomhus.

Det dröjer innan jag kan visa upp resultatet här i men när kampanjen är ute lägger jag upp den så klart!

 
 

Stress blir till choklad blir till stress

De sista veckorna har varit kaos för mig.

Jag har känt mig totalt överhopad av jobb, plugg, måsten, allt för lite tid över till det och framförallt dem, jag vill hinna med.

Dessutom fyller Jack 14 år på onsdag och jag kommer inte att kunna vara hos honom förrän på kvällen eftersom jag är i Stockholm och jobbar vilket jag har ångest över.

Jag stressar inte så ofta faktiskt utan är nog ganska bra på att fördela tid och prioritera rätt. För det är ju mycket det som det handlar om. Att prioritera rätt för sig själv. Fast ibland kör det ihop sig ändå förstås, även för mig vilket har varit ganska tydligt de sista veckorna.

För mig gör stress att jag bryter goda vanor. Speciellt de gällande mitt försök att sluta äta socker.

När min inre stress bryter ut botar jag den helst med godis. Det finns inget stopp då och jag rotar i lådorna hemma efter allt som finns att tillgå.

Vet du vad ett högt sockerintag gör med kroppen? Jo, det stressar. Så att försöka bota stress genom att äta saker med högt sockerinnehåll skapar alltså ändå mer stress. Allt det här vet jag ju och ändå gör jag det ibland.

Imorgon är det måndag igen och en ny fullspäckad vecka sätter fart. Men det här är den sista med allt för mycket att göra på ett tag som det ser ut så jag ska lyssna inåt och göra det bästa av situationen och ha fredag kväll när jag sitter hemma i min soffa som mål. Jag kommer inte att hinna med träningen som jag önskar den här veckan och kanske får jag ett bakslag och proppar i mig nåt som jag borde undvika i ren överlevnadsinstinkt men jag ska göra mitt bästa för att undvika fällorna och påminna mig om att djupandas ibland.

Kom ihåg det som faktiskt är det viktigaste, att du gör ditt bästa. I varje situation. Då kan du aldrig klandra dig själv för att det inte alltid blir perfekt. Det blir åtminstone det bästa som går just där och då. Faktiskt även om det innebär att trycka i sig en Centerrulle för att bota stress ibland.

All kärlek till dig

Fortsätt att läsa ”Stress blir till choklad blir till stress”

 

Schemalägg din egen träning

Istället för att fundera på om du överhuvudtaget ska träna eller inte idag tycker jag att du ska fokusera på om du ska träna på morgonen eller på kvällen istället. Då blir det lättare av!

Och samtidigt kan du passa på att boka in resten av veckans träningspass i din kalender så blir de förmodligen gjorda också.

Tips från coachen 🙂 Puss påre!

 

En ny lite hälsosammare jag är tillbaka!

Hej hej!

Nu är jag tillbaka igen! 🙂 Jag vet inte riktigt vad jag ska skylla min frånvaro på den här gången men det enklaste är väl helt enkelt att livet kom emellan (igen), en fot opererades och inspirationen rymde iväg men  nu är allt bra igen och mycket har hänt sedan sist.

Den här bloggen kommer fortfarande att handla om skönhet och mitt roliga jobb förstås, eftersom det är ett stort intresse för mig, men från och med nu kommer jag först och främst att skriva om hälsa.

Jag har nämligen börjat plugga till hälsocoach på deltid, en utbildning jag har drömt om att göra under en lång tid och nu äntligen tagit tag i!

Vad det kommer att leda till får jag se efter vägen, just nu njuter jag mest av att få grotta ner mig i allt som är bra och mindre bra för kroppen, knoppen och själen.

Min utbildning, Intergrative nutrionschool, uppmuntrar oss elever att under studietiden testa olika sorters kosthållning för att se hur mat kan påverka hur man mår.

Jag har bestämt för att under det här året testa olika slags dieter för att se tex om min mage blir bättre, hur huden påverkas, om viss mat gör att jag känner mig piggare eller kanske tröttare.

Jag tänker också komma igång bättre med min träning igen nu när jag har haft ett helt år av rehabilitering efter min stora knäoperation förra sommaren och min hallux valgus operation i våras. Målet med träningen är givetvis först och främst att bli starkare och förebygga skador men också (måste erkännas..) ett väldigt ytligt mål att vara i riktigt bra form när jag fyller 40 om ett år 🙂

Hoppas du som har läst min blogg tidigare hänger kvar och hoppas också att du som är ny vill fortsätta titta in här. Du är i alla fall väldigt välkommen in i min värld!

Kram, Teresa

 

Nobelmake upen

Förhoppningsvis satt du hemma i soffan i måndags och hänfört såg vår vackra Kronprinsessa anlända till Nobelfesten.

Kanske kanske tänkte du då, vilken fin make up hon har ikväll 🙂

Jag hoppas nämligen att du gjorde det eftersom det var jag som gjorde den!

Det är en stor ära att få ett sådant förtroende som att lägga make up på vår Kronprinsessa till en av årets mesta uppmärksammade händelser.

Här får du listan på produkterna som jag använde:

Primer: By Terry: Terrybly densiliss primer

Highlighter: MAC strobe cream och By Terry Cellularose Brightening serum

Foundation: By Terry densiliss nr. 7,5 blandat med nr. 8

Concealer: By Terry densiliss

Rougre: By Terry densiliss blush Beach bum

Eyeliner: By Terry mörkbrun waterproof kajal

Ögonskugga: MAC palette 15 warm neutrals och en rosa glitterskugga från MAC´s julkollektion- Shiny pretty shadow, Major win

Mascara: By Terry Twistbrush och MAC extended play

Ögonbryn: MAC brynpenna Brunette

Läppar: MAC lipglass Scarcely seen