Bort med ytliga blodkärl

Igår var jag på Klinik’e i Stockholm för en första behandling på mina ytliga blodkärl på benen.

Jag har pratat om att jag vill göra det här så länge för de där synliga ådernäten är verkligen nånting som stör mig och som gör att jag helst undviker plagg som slutar ovanför knäna.

Igår var det äntligen dags! Tyvärr gick det bara att göra mitt högra ben för jag ska operera mitt vänstra knä om en månad så de vågade inte röra de kärlen för säkerhetsskull.

Det hela gick till på så sätt att ett medel sprutas in i kärlet som sedan sprider sig till närliggande förgrenade kärl och de drar ihop sig (om jag förstod det hela rätt) och försvinner. En viktig detalj att känna till är att man först blir sämre för att sedan blir bättre så det här är ingen quickfix inför en fest eller dylikt.

Jag ska räkna med ca 1 månad innan det fina resultatet kommer fram. Fram till dess (och gärna för alltid) är det stödstrumpor som gäller och blodkärlen verkar kunna variera i alla slags färger från knallrött till blått till svart innan de äntligen försvinner.

  1. Självklart kommer det upp före och efterbilder här när allt är klart!
 

Hudoljetips!

Jag har testat en ny hudolja ett tag nu och den har blivit en riktig favorit!

Jag använder den som ett serum innan min dag och nattkräm men du kan också blanda den i direkt din dagkräm om du vill.

Om du inte redan har gått igång på att den tillför huden otroligt mycket fukt och näring så kommer du definitivt gå igång på doften.OMG, ingen hudvårdsprodukt har nånsin doftat bättre!

Dr.Spiller är ett märke som är ganska nytt på marknaden och är gjort av naturliga ingredienser. Den här oljan innehåller arganolja.

 

Jag vill coacha dig till ett bättre liv!

Jag har börjat fundera lite på hur jag ska inrikta mig som hälsocoach när utbildningen är klar och jag känner mig redo att börja jobba.

Med tanke på min egen kamp mot sockersuget och med vetskap om att det finns så många fler än jag där ute som önskar att de kunde bli av med (eller åtminstone skära ner ordentligt på) sockret så har jag kommit på att det bästa så klart vore att gräva där jag står.

Jag har många gånger tänkt, och därför hindrat mig själv från att skriva inlägg jag har velat göra, att jag inte borde skriva mer om att jag brottas med ett för högt sockerintag för att det blir tjatigt att läsa om. Men nu känner jag istället att det är det jag ska göra! Ja, inte enbart då så klart 🙂

Jag borde inrikta mig på att hjälpa dig som också behöver hjälp med det här! Och berätta om min egen resa och dela med mig av mina bästa tips och råd inom ämnet.

Hälsa handlar om så mycket mer än mat. I själva verket är mat en ganska liten del i det hela och det är otroligt spännande att se pusslet falla på plats när man börjar jobba med alla bitar.

Som det känns nu kommer jag nog mest att jobba online för att kunna kombinera hälsocoachandet på bästa sätt med mitt jobb som make up artist/hårstylist/hudterapeut.

Jag funderar också på att dra igång kurser för att utbilda hudterapeuter (och även andra kanske?) inom kost med hudfokus. Alltså vilken slags mat bör du äta för att maxa din hud och vilka hudåkommor som tyder på en överkänslighet mot ett visst födoämne tex.

Jag är så pepp på det här och det ska bli så kul att få väva in mitt allra största intresse i mitt arbetsliv också!

Puss och kram

 

Jättegod auberginerätt

Här kommer ett hälsosamt och supergott mattips!

Skala en aubergine, skiva den tunt och steka skivorna i lite olivolja och salt.

Lägg sedan skivorna i en ugnssäker form, toppa med en pressad vitlöksklyfta som du sprider ut över auberginen.

Skiva en tomat och lägg över alltihopa och skär sedan en mozzarellaost i skivor som du lägger på toppen av allt.

200 grader i ugnen i 20 minuter. Så gott!

Fortsätt att läsa ”Jättegod auberginerätt”

 

Proteinpankakor i solen

Det här har varit en bra helg!

Både Jack och Stella var iväg på annat så jag och Daniel gick ut och åt middag i fredags kväll, på lördag blev jag bjuden på brunch som en försenad födelsedagspresent av mina vänner och kvällen bjöd på god mat och filmmys i soffan och igår var det så fint väder så vi hade lunchpicknick ute och på kvällen kom brorsan med familj på taco-kväll och firade Jack i efterskott 🙂

Jag testade min nya Onepancake från Fitnesguru.se igår. Det är proteinpankakor som är superenkla att göra och väldigt goda. Du blandar bara pulvret med mjölk eller vatten, skakar ihop det och sen är det bara att steka.

Till det testade vi Protella som är en osötad hasselnötskräm full med proteiner. Den är så himla god! Barnen älskade den också! Nu finns det ingen anledning att äta onyttig Nutella längre (som jag alltid har älskat)

Jag älskar att hitta nyttiga alternativ som inte behöver vara så himla onyttigt jämt!

Vill du testa själv kan du använda rabattkoden teresa20 i Fitnesguru’s webshop så får du 20% rabatt på hela köpet. Bra va?

 

Tracka dina goda vanor! (och de lite mindre bra…)

Här kommer ett tips på en bra app.

Den heter Way of life och kan hjälpa dig med förbättrade livsvanor inom exakt vad som helst! Bra va?

Som du redan vet så kämpar jag med att minska mitt sockerintag radikalt och det går ju lite si så där för det mesta.

Men här om dagen så kom jag på att jag faktiskt hade en ganska lång sockerfri period i mitt liv för nåt år sedan och det var faktiskt mycket tack vare den här appen. Så jag laddade ner den igen.

Det du gör är helt enkelt att tracka om du har ätit socker eller inte varje dag. Inget annat ska fyllas i utan det ska bara klickas i en ruta som antingen gör dagen grön (inget socker den dagen) eller röd (för min del har sockret oftast flödat då eftersom ett mellanting tyvärr inte är min grej)

Jag har satt upp ett mål att de närmsta 10 veckorna ha max en röd dag per vecka.

Här kommer det smarta med den här appen in eftersom för att klara det måste sockerintaget (i mitt fall alltså, kanske kött eller nåt helt annat för någon annan) planeras.

Om jag, när en ny vecka drar igång, vet att jag ska på en middag på fredag kväll och misstänker att det kommer att serveras efterrätt och andra godsaker så vet jag ju att den dagen oundvikligt kommer att bli min röda dag för veckan. Det betyder att jag inte har något annat val än att hålla resten av veckans dagar gröna.

Och råkar det bli två röda dagar en vecka så får helt enkelt veckan efter bli helt grön.

En annan bra sak som jag märkte med mig själv sist när jag använde den här appen var att ofta om jag hamnade i ett läge där jag i normala fall hade ätit godis (typ en skål lösgodis på eftermiddagen på jobbet) så kände jag att ”nej, jag tar inget godis för det är inte värt att göra den här dagen röd” Så bra!

Men Way of life funkar inte bara för sånt du INTE vill göra utan är så klart lika bra för att hålla koll på de saker du vill få gjort typ träning, yoga, städa, fasta, dansa.

Den här gången har jag bara socker inlagt men sist trackade jag yoga också och hade som mål att ha minst tre gröna yogadagar per vecka.

Hoppas den här appen kan hjälpa dig också! Observera att det här inte är ett samarbete på något sätt 🙂

 

Ta hand om mikrobiomet

Sedan jag började med dermapen har min hud blivit så otroligt mycket bättre!

Jag hade inga specifika problem så jag kan inte peka på något direkt resultat typ som att ”den där rynkan är borta” eller den där pigmenteringen” utan det är bara en allmän hudförbättring och ett yngre utseende av huden. Så härligt!

Just nu testar jag ett nytt serum från Lancome,  Advanced Genifique. I vår kropp har vi fler bakterier (mikrobiom) än vad vi har celler. Det är en svindlande tanke! Mikrobiomet finns överallt men framförallt i tarmarna och på huden.

Mikrobiomet är livsviktig för oss så därför behöver vi tänka på att mata våra bakterier. De i mag/tarmkanalen matar du enklast genom att undvika socker och vitt mjöl och äta massor av fiberrika grönsaker.

Bakterierna på huden tar du bäst hand om genom att inte tvätta dig för ofta, inte använda starka rengöringsprodukter och framförallt inget antibakteriellt.

Enligt Lancome innehåller en pipett av Advanced Genifique av pre- och probiotiska fragment.

Jag har testat det i några dagar nu och ser en fin glow i huden. Jag kan dock inte säga om den kommer från serumet, min dermapen i kombination med kemisk peel som jag gjorde förra veckan eller en kombination av de båda 🙂

Fortsätt att läsa ”Ta hand om mikrobiomet”

 

Studiodag

Den här veckan plåtar vi en ny kampanj för Björn Borg.

Kul och skönt att ha en dag i studio idag för imorgon ska vi plåta i en lägenhet och onsdag/torsdag ska vi vara utomhus.

Det dröjer innan jag kan visa upp resultatet här i men när kampanjen är ute lägger jag upp den så klart!

 
 

Stress blir till choklad blir till stress

De sista veckorna har varit kaos för mig.

Jag har känt mig totalt överhopad av jobb, plugg, måsten, allt för lite tid över till det och framförallt dem, jag vill hinna med.

Dessutom fyller Jack 14 år på onsdag och jag kommer inte att kunna vara hos honom förrän på kvällen eftersom jag är i Stockholm och jobbar vilket jag har ångest över.

Jag stressar inte så ofta faktiskt utan är nog ganska bra på att fördela tid och prioritera rätt. För det är ju mycket det som det handlar om. Att prioritera rätt för sig själv. Fast ibland kör det ihop sig ändå förstås, även för mig vilket har varit ganska tydligt de sista veckorna.

För mig gör stress att jag bryter goda vanor. Speciellt de gällande mitt försök att sluta äta socker.

När min inre stress bryter ut botar jag den helst med godis. Det finns inget stopp då och jag rotar i lådorna hemma efter allt som finns att tillgå.

Vet du vad ett högt sockerintag gör med kroppen? Jo, det stressar. Så att försöka bota stress genom att äta saker med högt sockerinnehåll skapar alltså ändå mer stress. Allt det här vet jag ju och ändå gör jag det ibland.

Imorgon är det måndag igen och en ny fullspäckad vecka sätter fart. Men det här är den sista med allt för mycket att göra på ett tag som det ser ut så jag ska lyssna inåt och göra det bästa av situationen och ha fredag kväll när jag sitter hemma i min soffa som mål. Jag kommer inte att hinna med träningen som jag önskar den här veckan och kanske får jag ett bakslag och proppar i mig nåt som jag borde undvika i ren överlevnadsinstinkt men jag ska göra mitt bästa för att undvika fällorna och påminna mig om att djupandas ibland.

Kom ihåg det som faktiskt är det viktigaste, att du gör ditt bästa. I varje situation. Då kan du aldrig klandra dig själv för att det inte alltid blir perfekt. Det blir åtminstone det bästa som går just där och då. Faktiskt även om det innebär att trycka i sig en Centerrulle för att bota stress ibland.

All kärlek till dig

Fortsätt att läsa ”Stress blir till choklad blir till stress”