Korttidsfasta

Visste du att korttidsfasta var den mest sökta dieten 2019 enligt Google?

Att korttidsfasta har visat sig ha fördelar som viktminskning, blodsockerreduktion, lägre kolesterol, lägre blodtryck, förbättrad mental klarhet och även positiva konsekvenser för tarmhälsan.

Jag brukar lite då och då använda mig av 16:8. En slags korttidsfasta där du äter under 8 timmar av dygnet och fastar i 16. Jag äter frukost vid 10, lunch vid 13.30 och middag vid 17.30 ungefär och sedan äter jag ingenting fram till kl 10 morgonen efter. (Nu under julledigheten sover jag så länge så jag har flyttat fram alltihopa en timme)

Den tydligaste ”effekten” för mig av att lägga upp kosten på det här sättet under perioden är att det drar ner på onyttigheter. Oftast äter jag mitt godis, mina chips eller goda ostar i soffan på kvällen framför en bra serie. Men om ätfönstret stängs kl 18 så funkar ju inte det och många onödiga kalorier undviks.

Hoppas din jul har varit härlig! Jag ligger mest i soffan men mitt trasiga knä och har fått lära mig att gilla läget.

Ta hand om dig och alla dina nära! <3

Write a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *